keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Sometimes, the hardest thing to wear is our own skin

Noniin, nyt sitä naamariasiaa! =)

Mulla on ollut aavistuksen haastava historia oman naamatauluni kanssa, ja ajattelin vähän vinkkailla, millä erilaisilla keinoilla oon saanut pelastettua huonoimmatkin naamapäivät. 

Nuorempana kuvittelin, että finnejä tulee jos ei pese naamaa kunnolla. Siispä otin käyttöön kunnon kuorinta-aineet ja muistelisin kuorineeni kasvoja joka ikinen päivä. Kosteusvoidetta en käyttänyt, koska naama tuntui muutenkin rasvaiselta, ja joku muistaakseni sanoi että naama kiiltää jos laittaa liikaa kasvovoidetta. Siis ihan oikeasti, tää tieto oli peräisin joltain yläasteikäiseltä teiniltä :D 

Roaccutan (vaikuttava aine: isotretinoiini)
Tässäpä pelastus mun kohdalla. Tehoaa todennäköisesti hyvin vaikeaankin akneen, ja haittavaikutuksiensa vuoksi tämä lääke on erittäin kontrolloidusti saatavilla. Mun haittana oli enemmänkin isot ja aika kipeät "paiseet" ei niinkään, että koko naama olisi ollut finnien peitossa. Häiritseviä ja kivuliaita ne silti oli, eikä normaali treveyskeskuksesta titenkään saanut kuin kehoituksen ostaa apteekista naamanpesuainetta..
Hakeuduin eräälle ihotautilääkärille yksityiselle puolelle, joka luojan kiitos ymmärsi kuinka paljon asia vaivasi ja päätti heti että Roaccutania kokeiltaisiin. Lääkitykseen liittyy maksa-arvojen seuranta, raskaustestit muutaman viikon välein ja kaikkea muuta säännöstöä, joilla osaksi myös rahastetaan apua hakevaa turhaan. Tämä kyseinen lääkäri etsi minun kohdallani kaikki mahdolliset porsaanreiät ja teki asioinnin minulle todella helpoksi. Antoi sähköpostin, jonka avulla reseptiä jatkettaisiin, jos tarvitsisi, eikä minun tarvitsisi maksaa 100€ erikoislääkärikäyntiä erikseen sitä varten. 
Oon syönyt yhteensä varmaan 5 aika pitkääkin kuuria, ja säästynyt pahoilta sivuvaikutuksilta. Piilarit ei ole kuivuneet päähän, huulet on vähän halkeilleet ja lihakset on joskus kovaa treenatessa olleet jäykät, mutta siihen finnittömään, kivuttomaan naamaonneen nähden ne on olleet mun mielestä enemmän kuin kärsimisen arvoisia. Tulipas hönttejä lauseita :D 
Anyways, aina kun nään kaupungilla jonkun aknesta kärsivän (varsinkin nuoret pojat käy sääliksi), palan halusta mennä kertomaan, että tuohon löytyisi apua ja olisin valmis tarinoimaan romaanin verran omista kokemuksistani. Oon nimittäin törmännyt myös vähättelyyn ja "pesemällä se lähtee" asenteisiin tuolla lääkäriviidakossa. 


Nyt en ole hetkeen syönyt noita lääkkeitä, mutta aina syksyisin leuan alueelle ilmestyy kuin taikasauvan iskusta kipeitäkin näppyjä, ja siksi siis tää aihe oli mun mielessä. Nyt kun mulla on niin paljon kaikkia muita lääkkeitä leikkauksen jäljiltä, en edes viitsi käydä pyytämässä uutta kuuria, vaikka niin tekisi mieli. 

Sitten päästään itse asiaan, eli millä tuotteilla mä oon parhaiten pärjännyt nyt ilman kuuria. Painotan toki, että ruokavalioilla ja kehon nestetasapainolla on varmasti osuutensa ihon hyvinvointiin, mutta akne ei silti välttämättä hyvällä ruokavaliollakaan ojennu. 

 Oon tykästynyt tähän apteekeista löytyvään Vichy -sarjaan. Nillä on just rasvaiselle sekaiholle oma sarjansa ja kaiken lisäksi nämä menee vielä kivasti mun budjettiin. 

Tää yövoide, ja päivävoide on mulla käytössä jatkuvasti. Tarpeeksi kevyet koostumukset ja levittyy kivasti. Päivävoide pysyy tosi hyvin meikin alla =)

 Basiron wash on apteekista saatava akneen tarkoitettu pesuaine. Tää on niin vahvaa, että pyyhkeisiin tulee helposti laikkuja, ja käytänkin tätä yleensä suikussa, kun tiedän että silloin se huuhtoutuu parhaiten pois naamalta. En silti pyyhkisi kalliisiin Gantin pyyhkeisiin naamani tämän jälkeen :D 

Meikin poistoon käytän päivittäin  Lumenen DEEP-CLEANSING GEL WASHia ja PORE TIGHTENING TONERia. Kuorinnan suoritan nykyään 1-2 kertaa viikossa vaihtelevilla tuotteilla (mm. lumenen mutanaamio, yksittäispakkauksissa myytävät naamiot ja nivean isorakeinen kuorinta-aine). 


 Vichyn Idealia -sarjan yövoide on vähän vahvempaa kamaa, ja tätä laitan jos iho on todella todella rutikuiva tai muuten vaan kaipaa ekstraboostia. Jos on paljon näppyjä, niin tää saattaa joskus pahentaa asiaa jopa. 



Ja sitten tällaisen naaman meikki onkin jo asia aiiiiiivan erikseen. 
Voisin kirjoitella siitäkin jonkun jutun, jos kiinnostusta on... Toivottavasti tässä oli jotain vinkkiä jollekin nyt. Annan mielelläni myös tämän huippuihotautilääkärin yhteydtiedot jos tarttee :)

xoxo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti